NIEZBĘDNIK TURYSTY
BIURA PODRÓŻY SAFARA
TERMIN
Na lotnisku 2 godziny przed wylotem
Po przybyciu na lotnisko proszę odnaleźć przedstawiciela organizatora wyjazdu, od którego otrzymacie Państwo pakiet wyjazdowy, zawierający vouchery na pobyt w hotelu i bilety lotnicze (proszę nie wyrzucać otrzymanych pakietów po przybyciu na miejsce urlopowe – często w pakiecie znajduje się bilet powrotny).
ODPRAWA BAGAŻOWA (check in)
Podczas odprawy bagażowej należy przedłożyć paszport lub dowód osobisty (zależnie od kierunku) oraz bilet, voucher lub numer rezerwacji (niezbędne dokumenty otrzymali Państwo od przedstawiciela organizatora na lotnisku).
Na taśmie obok pracownika lotniska należy umieścić bagaż główny (zależnie od przewoźnika – od 15 kg do 20 kg). Państwa bagaże zostaną oklejone przez pracownika lotniska.
Torba powinna być przez Państwa zabezpieczona – kłódka, zamek szyfrowy, taśmy spinające, ewentualnie zafoliowane, warto dodać widoczny kolorowy wyróżnik – taśma, wstążeczka – ułatwia to odnalezienie własnego bagaży na pasie transmisyjnym. Torba powinna mieć zawieszkę z Państwa danymi adresowymi i numerem telefonu.
Waga bagażu podręcznego nie może przekraczać 5 kg.
W bagażu podręcznym nie mogą znajdować się: ostre przedmioty-noże, nożyczki, pilniczki. Pełna lista przedmiotów zabronionych do przewozu w bagażu podręcznym dostępna w bp SAFARA
http://www.lotnisko-chopina.pl/content/departure/pl/readbefore.php
Do bagażu podręcznego warto zapakować wartościowe przedmioty- laptopy, aparaty fotograficzne, kamery, konsole do gier, odtwarzacze muzyki.
KONTROLA BEZPIECZEŃSTWA
Podczas kontroli bezpieczeństwa należy umieść wszystkie przedmioty metalowe: klucze, zegarki, paski z dużymi klamerkami, telefony komórkowe, walkmany, bilon, itp., w kuwetach i położyć je na taśmie urządzenia rentgenowskiego wraz z całym bagażem podręcznym. W większych kuwetach dobrze jest umieścić wierzchnie okrycie: kurtki, marynarki, żakiety. Ułatwi to i przyspieszy kontrolę bezpieczeństwa.
Na większości lotnisk wymagane jest również zdjęcie obuwia do kontroli.
Mogą zostać Państwo poproszeni o okazanie i włączeniu sprzętu – aparat, kamera.
Jeżeli podczas kontroli bezpieczeństwa funkcjonariusz znajdzie przedmioty, których nie można wnosić na pokład samolotu zostaną one wyrzucone – dotyczy to również napojów w oryginalnych opakowaniach producenta powyżej 100 ml.
Przepisy dotyczące napojów dla dzieci odnajdą Państwo w liście przedmiotów dozwolonych do wniesienia na pokład samolotu – lista dostępna w bp SAFARA.
http://www.ulc.gov.pl/_download/ochrona_i_ulatwienia/Biala-lista_alfabetycznie_10082009.pdf
Podczas kontroli bezpieczeństwa mogą Państwo zostać poddani kontroli osobistej.
ODPRAWA PASZPORTOWA
Po kontroli bezpieczeństwa należy przejść do odprawy paszportowej. Funkcjonariusze służb granicznych dokonają sprawdzenia Państwa paszportu.
ODPRAWA BILETOWA
Po odprawie paszportowej przejdą Państwo do hali wylotów, gdzie należy oczekiwać na wezwanie do stawienia się do odprawy biletowej.
Na bilecie lub na tablicach informacyjnych lotniska odnajdą Państwo informację, przy którym wyjściu (GATE) nastąpi odprawa.
Pracownikowi lotniska należy przekazać bilet lotniczy, pracownik lotniska oderwie jedną część biletu, druga część biletu zostanie Państwu zwrócona.
Bilet zawiera informację o numerze rzędu w samolocie oraz numer fotela.
W zależności od lotniska – zostaną Państwo dowiezieni do samolotu lub przejdą Państwo do niego samodzielnie.
SAMOLOT
Po zajęciu miejsca w samolocie i ulokowaniu bagażu podręcznego w luku zostaną Państwo przeszkoleni przez załogę samolotu w kwestiach bezpieczeństwa lotu.
Proszę nie zapomnieć o wyłączeniu wszystkich urządzeń, w szczególności telefonów komórkowych.
W zależności od przewoźnika na pokładzie może być serwowany posiłek lub napoje. Zawsze istnieje możliwość zakupu napojów lub jedzenia na pokładzie samolotu (ceny są jednak bardzo wysokie).
PRZYLOT
Po przylocie należy udać się do odprawy paszportowej.
W Turcji i Egipcie wizę zakupuje się na lotnisku, po wypełnieniu odpowiedniego druku. Przykładowo wypełniony druk w bp SAFARA.
Jeżeli w czasie Państwa urlopu nie zamierzają Państwo opuszczać Półwyspu Synaj (Egipt - Sharm El Sheikh, Taba, Nuweiba, Dahab) mogą Państwo skorzystać z bezpłatnej wizy – SINAI ONLY. Sposób wypełnienia wniosku wizowego Sinai Only w bp SAFARA.
Informujemy, że decydując się na wizę sinai only nie możecie Państwo skorzystać z następujących wycieczek:
- do Kairu
- do Luxoru
- kolorowy kanion
- na Ras Mohammed (drogą lądową)
- do Hurghady
- na rejs statkiem po Nilu
- do klasztoru Św. Katarzyny
Powyższa wiza uprawnia jedynie do poruszania się po terenie Synaju, a nie po terytorium całego Egiptu. Osoby udające się na wycieczkę objazdową do Jordanii, Syrii lub Izraela mogą skorzystać z wizy sinai only, a w przypadku chęci skorzystania z w/w wycieczek (Kair….) powyższą wizę mogą wykupić przy powrocie do Egiptu z wycieczki objazdowej (chętni muszą zgłosić ten fakt rezydentowi podczas spotkania informacyjnego).
Proszę pamiętać, że decydując się na wizę sinai only nie będzie możliwości wykupienia normalnej wizy podczas pobytu.
Z paszportem i wnioskiem wizowym należy podejść do stanowiska funkcjonariusza, który dokona kontroli Państwa dokumentów.
ODBIÓR BAGAŻU
Po odprawie paszportowej należy udać się po odbiór bagażu.
W przypadku zagubienia lub uszkodzenia Państwa bagażu należy zgłosić ten fakt natychmiast pracownikom lotniska, wypełniając koniecznie formularz PIR (Property Irregularity Report).
TRANSFER DO HOTELU
Po odebraniu bagażu należy skierować się do wyjścia z lotniska, gdzie będzie na Państwa oczekiwał rezydent – przedstawiciel biura organizatora. Rezydent wskaże Państwu autokar, który przewiezie Państwa do wybranego hotelu.
Szczególnie w Egipcie (Sharm el Sheikh) wyjątkowo nachalnie będą Państwo nagabywani o bakszysz za umieszczenie bagażu w luku autokaru. 1 $ jest wystarcząjącym napiwkiem za usługę, mogą Państwo również samodzielnie umieścić bagaż w luku.
Po dotarciu do wybranego hotelu następuje proces meldunku. Rezydent biura jest zobowiązany pomóc Państwu w ewentualnych problemach – np. wypełnienie karty meldunkowej. Państwa paszporty mogą zostać zatrzymane przez recepcjonistę w celu wykonania ich kopii (proszę pamiętać, o odebraniu paszportów w dniu następnym). Jeżeli wykupili Państwo ofertę all inclusive – Recepcjonista powinien założyć Państwu opaskę na nadgarstek. Opaska ta informuje pracowników hotelu o przysługujących Państwu przywilejach.
Rezydent powinien przekazać Państwu podstawowe informacje o hotelu: rozmieszczenie restauracji, godziny posiłków oraz termin i godzinę spotkania organizacyjnego.
Na spotkaniu organizacyjnym rezydent powinien przekazać Państwu swój numer telefonu, wskazać miejsce w lobby hotelowym, w którym znajduje się tablica ogłoszeń danego organizatora. Powinien również przekazać istotne informacje na temat miejsca Państwa pobytu: wskazać sklepy, poinformować o lokalizacji bankomatów, aptek, przekazać ceny przejazdów taksówkami. Poinformować, co należy zrobić w przypadku nagłych wypadków.
Na tablicy ogłoszeń należy sprawdzić dzień przed planowanym powrotem godzinę transferu na lotnisko i wylotu do kraju.
Doba hotelowa kończy się o godzinie 12-ej. Jeżeli Państwa wylot przewidziany jest na późne godziny wieczorne lub nocne, istnieje możliwość przedłużenia doby hotelowej, za dodatkową opłatą. O wszelkie szczegóły dotyczące dnia wylotu należy zapytać się rezydenta.
PROSZĘ NIE ZAPOMNIEĆ O:
- dokumentach – paszport\dowód osobisty, wiele krajów wymaga paszportu ważnego 6-12 miesięcy po dacie powrotu oraz wolnych stron w paszporcie na wizy i pieczęcie (pieczęć wjazdowa do Izraela w paszporcie całkowicie uniemożliwi Państwu podróż do Syrii, Arabii Saudyjskiej, Libanu, Iranu, Iraku, Libii – konieczna jest wymiana paszportu)
- telefonie komórkowym z aktywną funkcją roaming, jednocześnie proszę pamiętać, iż rozmowy telefoniczne wykonywane z odległych krajów są bardzo kosztowne i lepiej porozumiewać się z krajem przy pomocy sms-ów
- ładowarce do telefonu, baterii i akumulatorów, kartach pamięci do aparatów fotograficznych
- adapterze do gniazdek elektrycznych (Izrael, Wielka Brytania)
- lekach, jeżeli przyjmują je Państwo stale
- kieszonkowych rozmówkach angielskich.
DO BAGAŻU ZABIERAMY również (w zależności od kraju wyjazdu):
okulary przeciwsłoneczne, nakrycie głowy, kosmetyki z odpowiednim faktorem spf, obuwie pod prysznic, obuwie na plażę (plaże kamieniste, żwirowe lub z jeżowcami), plecak lub małą torbę, odpowiednie do klimatu ubrania, wygodne obuwie
mokre chusteczki dla niemowląt – niezastąpione do odświeżenia dłoni i twarzy w czasie podróży
plastry, środki przeciwbólowe, tabletki przeciw bólowi gardła (częsta przypadłość w klimatyzowanych hotelach i autokarach), nifuroksazyd – przepisany przez lekarza medycyny rodzinnej – środek usuwający zaburzenia żołądkowo-jelitowe, woda utleniona w żelu, aerozol do mycia rąk (dostępny w aptekach), ewentualnie, po konsultacji z lekarzem – antybiotyk o szerokim spectrum działania, lek przeciw przeziębieniom – aspiryna, fervex, gripex
SZCZEPIENIA
Lista krajów objętych obowiązkowymi szczepieniami znajduje się w naszym biurze SAFARA
http://www.pis.lodz.pl/wieruszow/dokumenty/szczepienia%20przed%20wyjazdem%20za%20granice.pdf
Szczepienia należy wykonać w Instytucie Medycyny Morskiej i Tropikalnej w Gdyni lub w stacjach sanitarno-epidemiologicznych.
OPIEKA MEDYCZNA W CZASIE URLOPU
W przypadku konieczności skorzystania z pomocy lekarskiej należy przekazać informację recepcji hotelowej i skontaktować się z rezydentem. Przeważnie w przypadku odpłatności do 100-150 euro lub dolarów – są Państwo zobowiązani do pokrycia płatności na miejscu. Należy zachować wszystkie rachunki i po powrocie do kraju zgłosić żądanie do ubezpieczyciela o zwrot poniesionych kosztów.
Często podczas pobytu w Egipcie turyści cierpią na zaburzenia żołądkowo-jelitowe związane ze zmianą flory bakteryjnej. Lekarze zalecają, by kilka tygodni przed planowanym wyjazdem zacząć zażywać regularnie lakcid. Najskuteczniejszym lekiem na tzw. zemstę faraona jest ANTINAL (czyli nifuroksazyd)– dostępny w egipskich aptekach w cenie 5 funtów egipskich – około 7,50 PLN.
WALUTA/KARTY PŁATNICZE
Przy wyjazdach zagranicznych ważne jest posiadanie dolarów lub euro w jak najmniejszym nominale (banknot 1$ i moneta 1 EURO), w celu wręczania napiwków.
Napiwki można zostawiać również w pokoju hotelowym, osoba sprzątająca pokój na pewno znajdzie napiwek, a Państwo być może po powrocie do pokoju znajdą niespodziankę wykonaną z ręczników i kwiatów.
Jeżeli zamierzają Państwo korzystać z bankomatów warto posiadać karty z różnych banków. Czasami bez przyczyny bankomat nie wydaje pieniędzy-np. z karty ING, natomiast obsługuje karty m-banku. Zasady bezpieczeństwa używania kart płatniczych są identyczne, jak w kraju: nie udostępniamy pin-u, nie przechowujemy go razem z kartą, nie pozwalamy na zabieranie naszej karty na zaplecze.
Można wymieniać usd lub eur na walutę danego kraju – w recepcji hotelowej lub w kantorze, jednak lepiej nie wymieniać dużych kwot. Jeżeli nie wykorzystają Państwo całej kwoty – przy ponownym zakupie walut wymienialnych- stracą Państwo na różnicy kursowej.
UBEZPIECZENIE
Organizator wyjazdu jest zobligowany do ubezpieczenia kosztów leczenia i następstw nieszczęśliwych wypadków. Jeżeli są Państwo zainteresowani wykupieniem szerszej opcji ubezpieczenia (wyższa kwota ubezpieczenia, choroby przewlekłe) lub specjalistycznego ubezpieczenia – sporty ekstremalne – prosimy o przekazanie takiej informacji przy zawieraniu umowy.
UBEZPIECZENIE KOSZTÓW REZYGNACJI PODRÓŻY
Istnieje możliwość wykupienia dodatkowego ubezpieczenia od kosztów rezygnacji podróży (tylko w momencie podpisywania umowy). Koszt takiego ubezpieczenia, to zależnie od organizatora od 2 do 5 procent ceny imprezy. Proszę jednak pamiętać, iż skorzystać z tego ubezpieczenia można jedynie w wyjątkowych przypadkach: udokumentowana choroba uczestnika wyjazdu lub osoby najbliższej, hospitalizacja (której nie można było przewidzieć w dniu zawarcia ubezpieczenia). Szczegółowe warunki znajdą Państwo w warunkach ubezpieczenia.
PO POWROCIE
Będziemy niezwykle wdzięczni za przekazanie nam wszelkich uwag dotyczących Państwa wyjazdu. Każda uwaga pozwoli nam na podniesienie jakości świadczonych usług.
Jeżeli mają Państwo dostęp do internetu – prosimy o ocenę naszej pracy na portalu Firmynet.pl
http://www.firmy.net/szukaj.html?co=safara&gdzie=
lub w innych serwisach.
Prosimy również o dostarczenie zdjęć z Państwa podróży, jeżeli wyrażą Państwo zgodę – umieścimy je na naszej stronie internetowej oraz w pokazie zdjęć naszych Klientów wyświetlanym w biurze podróży SAFARA.
Jeżeli jednak wyjazd nie spełnił Państwa oczekiwań (zmiana hotelu, warunki pobytu niezgodne z ofertą, brak wszystkich punktów imprezy) i zamierzają Państwo złożyć reklamację u organizatora wyjazdu prosimy o kontakt z naszym biurem, postaramy się pomóc w procedurze reklamacyjnej.
KONTAKT
Jestem do Państwa dyspozycji bez względu na porę
Biuro Podróży SAFARA Kalina Markowska
509 969 207
58 698 63 35
Gniewska 21 box 22 Dom Towarowy Chylonia
Gdynia